Regelgeving en voorwaarden

Hieronder treft u de algemene voorwaarden, de witwasregelgeving en de privacyverklaring die het kantoor hanteert


Algemene voorwaarden

Artikel 1: algemene informatie

Advocatenkantoor Erik Verlinden is een BV gevestigd te 2861 Onze Lieve Vrouw Waver en is ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0678 671 386.

Advocaat Erik Verlinden is ingeschreven bij de balie te Antwerpen en onderworpen aan de (deontologische) regels van de Orde van Vlaamse Balies  en de lokale balie.  

Artikel 2: toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten geleverd door advocaat Erik Verlinden ten aanzien van zijn cliënten. De contractuele relatie bestaat tussen de cliënt en  BV advocatenkantoor Erik Verlinden.

De cliënt wordt geacht de algemene voorwaarden te aanvaarden door het loutere feit van het contacteren met BV advocatenkantoor Erik Verlinden verder 'de BV'.

Artikel 3: uitvoering opdracht

De dienstverlening van de BV behelst onder meer adviesverlening, nazicht  en opstellen overeenkomsten, bijstand bij onderhandelingen, bij gerechtelijke procedures en bij expertises.

De overeenkomst tussen de BV en de cliënt komt tot stand op het ogenblik dat de BV haar dienstverlening aanvangt.

Artikel 4: wederzijdse informatieverplichting

De BV informeert de cliënt over de uitvoering van de opdracht en het verloop van het dossier.

De cliënt verstrekt de BV zowel bij aanvang van de overeenkomst als tijdens de duur ervan, stipt alle informatie die nuttig is voor de uitvoering van de opdracht. De cliënt staat in voor de juistheid, de volledigheid en de betrouwbaarheid van de door of namens hem verstrekte informatie en stukken.

Indien de cliënt nalaat om binnen de gestelde termijn de door de BV gevraagde informatie en/of stukken te bezorgen of formaliteiten te vervullen, behoudt de BV zich het recht voor haar prestaties na voorafgaande aanmaning op te schorten en de reeds geleverde prestaties en kosten te factureren.

Artikel 5: beroep op derden

Indien het voor de uitvoering van de dienstverlening noodzakelijk is dat een beroep gedaan wordt op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan over aan de BV. Hetzelfde geldt voor wat betreft het uitvoeren van een taak wanneer de BV zelf in de onmogelijkheid is (vb. neerleggen van een procedurestuk, verschijnen op een zitting) door een zorgvuldig gekozen andere advocaat.

Indien het voor de uitvoering van de dienstverlening noodzakelijk is een beroep te doen op andere derden, zoals buitenlandse advocaten, notarissen, accountants, revisoren of deskundigen, worden deze gekozen in overleg met de cliënt. 

Onverminderd dit eventuele vereiste overleg, is de BV in de uitvoering van haar opdracht door de cliënt als lasthebber steeds gemandateerd om voornoemde dienstverlener opdrachten te verstrekken in naam en voor rekening van de cliënt.

De factuur van de dienstverstrekker waarop beroep wordt gedaan, zal op naam van de cliënt worden uitgereikt en door de cliënt rechtstreeks in handen van de betrokken dienstverstrekker worden voldaan.

Artikel 6: ereloon en kosten

Het kantoor rekent ereloon, kantoorgebonden administratiekosten en uitzonderlijk ook kosten aan derden aan.

De door de BV voorgeschoten kosten aan derden (griffierechten, kosten voor allerhande afschriften, enz.) worden doorgerekend aan de kostprijs. Op deze kosten is geen BTW verschuldigd.

De BV kan om (één of meerdere) globale provisies verzoeken of een tussentijdse afrekening opmaken. Deze facturen worden uiteraard verrekend bij het opmaken van de slotfactuur.

Indien de cliënt bij het ontvangen van uw factuur opmerkingen of vragen heeft, dient hij deze binnen de acht dagen schriftelijk aan de BV over te maken.

De facturen zijn betaalbaar binnen een periode van 21 dagen. Bij gebrek aan stipte betaling is van rechtswege een rente verschuldigd aan de geldende wettelijke intrest vanaf de vervaldatum, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10 % van het hoofdbedrag met een minimum van 250 EUR. Dit staat ook zo vermeld op de factuur.

Bij niet-tijdige betaling kan de BV haar werkzaamheden, na voorafgaande schriftelijke aanmaning, opschorten. De BV kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de gebeurlijk hierdoor ontstane schade.

Indien de BV in een dossier de belangen van meerdere cliënten behartigt, zijn al deze cliënten hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot betaling van de facturen die betrekking hebben op deze zaak desgevallend vermeerderd met voornoemde rente en schadevergoeding. Dit geldt ongeacht aan welke cliënt de BV haar staten van kosten en ereloon heeft opgemaakt.

Artikel 7: derdengelden

De BV stort alle bedragen die zij van derden ten behoeve van haar cliënt ontvangt, en alle bedragen die zij van haar cliënt ontvangt voor rekening van derden, binnen de kortst mogelijke tijd door aan de cliënt / de derde. De derdenrekening is een ING rekening met nummer BE05 6304 0060 1975.

De BV mag de bedragen die zij ontvangt voor rekening van de cliënt inhouden tot regeling van de bedragen die de cliënt aan haar verschuldigd is na akkoord van de cliënt. Zij brengt de cliënt hiervan onverwijld op de hoogte, bij gebrek aan reactie wordt de mededeling als een goedkeuring beschouwd.

Artikel 8: aansprakelijkheid

De BV levert een inspanningsverbintenis die zij naar best vermogen zal uitvoeren. De BV kan daarbij geen bepaald resultaat garanderen.

Advocaat Erik Verlinden van de BV is  via de Orde van Advocaten bij de Balie Antwerpen verzekerd in beroepsaansprakelijkheid bij nv Amlin Europe. (als hoofdverzekeraar) onder de polis burgerlijke beroepsaansprakelijkheid van advocaten, Orde van Vlaamse Balies, polis LXX034899 

De verzekeringsmakelaar is Vanbreda Risk & Benefits. De polis werd onderhandeld door de Orde van Vlaamse Balies.

De beroepsaansprakelijkheid  is beperkt tot het verzekerde bedrag.

De cliënt acht voormelde verzekering voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de schade die hij lijdt ten gevolge van een (zelfs ernstige) beroepsfout van de advocaat verbonden aan de BV wordt beperkt tot het bedrag waarvoor  de BV  en haar advocaat verzekerd zijn.

Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet dekt, zonder dat dit gebrek aan dekking te wijten is aan enige fout of nalatigheid in hoofde van de BV of haar advocaat begaan na het ontstaan van het schadegeval, wordt de aansprakelijkheid van de BV, haar advocaat, zowel contractueel als buitencontractueel, beperkt in hoofdsom, kosten en intresten tot het bedrag excl. BTW dat werd aangerekend in het dossier waarin de aansprakelijkheid wordt weerhouden.

De BV en haar advocaat kunnen onder geen enkel beding aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade, gevolgschade, gebruiksderving of winstderving geleden door de cliënt of door derden.

Onverminderd het voorgaande is de BV en haar advocaat niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van derden die worden ingeschakeld bij de uitvoering van hun dienstverlening. In voorkomend geval kan de BV derhalve ook niet hoofdelijk of ondeelbaar gehouden zijn met voornoemde derde tot de betaling van welk danige vergoeding aan de cliënt.

Niettegenstaande de BV redelijke inspanningen levert om haar e-mails en bijlagen te vrijwaren van virussen of andere defecten die computers of een IT-systeem kunnen affecteren, blijft het de verantwoordelijkheid van de cliënt om er voor te zorgen dat gepaste maatregelen worden getroffen om zijn computers en IT-systeem tegen dergelijke virussen of defecten te beschermen. De BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enig verlies of schade die het gevolg zou zijn van de ontvangst of het gebruik van elektronische communicatie van haar afkomstig.

Artikel 9: intellectuele eigendomsrechten

Het is de cliënt niet toegestaan om de door de BV gemaakte adviezen, nota's, contracten, processtukken, documenten en alle andere intellectuele werkzaamheden ongeacht in welke vorm, zonder haar voorafgaandelijke schriftelijke toestemming, zelf of met behulp van derden te verveelvuldigen, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken.

Artikel 10: beëindiging van de opdracht

De BV licht de cliënt schriftelijk in wanneer het dossier wordt afgesloten. Na het afsluiten van het dossier, wordt het dossier gearchiveerd en vijf jaar bijgehouden vanaf de datum van de brief waarin wordt meegedeeld dat de overeenkomst wordt beëindigd. Originele documenten kunnen aan de cliënt worden terugbezorgd en dienen desgevallend door de cliënt te worden gearchiveerd. Na vijf jaar wordt het dossier vernietigd.

Gezien de specifieke vertrouwensrelatie tussen advocaat en cliënt hebben zowel de cliënt als de BV het recht om de overeenkomst ten allen tijde schriftelijk, met onmiddellijke ingang en zonder motivering, te beëindigen. De cliënt is in dit geval gehouden om alle werkzaamheden en kosten tot op de datum van beëindiging van de overeenkomst te voldoen. De BV maakt een slotfactuur op en bezorgt deze aan de cliënt.

De BV is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit de beëindiging van haar overeenkomst met de cliënt, behoudens geval van grove fout in welk geval artikel 8 geldt.

Artikel 11: wijziging en nietigheid

De BV houdt zich het recht voor om de algemene voorwaarden ten allen tijde te wijzigen. Wij adviseren u derhalve om regelmatig deze algemene voorwaarden na te lezen om u te vergewissen van eventuele aanpassingen;

De ongeldigheid of nietigheid van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, tast de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van de algemene voorwaarden niet aan. Desgevallend zal de nietige of ongeldige bepaling in overleg tussen de BV en de cliënt worden vervangen door een bepaling die de strekking van de nietige of ongeldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Indien geen akkoord kan worden bereikt, zal de rechtbank hieromtrent uitspraak doen.

Artikel 12: toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

De overeenkomsten en geschillen tussen de BV en de cliënt zijn uitsluitend onderworpen aan het Belgische recht.

Advocaat Erik Verlinden van de BV is onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies en de nog niet opgeheven reglementen van de vroegere Nationale Orde van Advocaten, alsook aan de reglementen van de Orde van Advocaten van Antwerpen.

Partijen regelen hun geschillen bij voorkeur minnelijk.

Voor ereloongeschillen bestaat een buitengerechtelijke geschillenregeling via de Orde van Advocaten van de balie te Antwerpen. Voor tuchtzaken is de stafhouder van de Balie van Antwerpen bevoegd.

Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen en het vredegerecht te Mechelen zijn bevoegd om kennis te nemen van enig geschil tussen de BV en de cliënt.

Witwasregelgeving

Sedert 2 januari 2004 vallen advocaten, wanneer zij bepaalde werkzaamheden ten behoeve van hun cliënten uitoefenen, onder het preventieve luik van de witwaswetgeving (Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, vervangen door de wet van 18 september 2017). Deze wetgeving is erop gericht het witwassen en de financiering van terrorisme tegen te gaan en legt met dat doel aan de advocaten een aantal dwingende verplichtingen op, met name het cliëntenonderzoek, de waakzaamheidsplicht en de meldingsplicht. De niet naleving van deze verplichtingen kan leiden tot tuchtsancties en administratieve geldboetes.

Het advocatenkantoor is er toe gehouden nieuwe cliënten te identificeren voor de aanvang van de dienstverlening. Tijdens de volledige duur van de cliëntenrelatie zijn wij gehouden door een waakzaamheidsplicht die ertoe kan leiden dat bijkomende informatie vereist is. Deze informatie- en waakzaamheidsverplichting geldt zowel wat betreft de cliënten als hun lasthebbers.

Wanneer bij de uitoefening van de door de wet beoogde werkzaamheden feiten, geldmiddelen, verrichtingen of pogingen tot verrichting worden vastgesteld, waarvan het advocatenkantoor weet dat ze verband houden met het witwassen van geld of met de financiering van terrorisme, is zij gehouden dit onverwijld aan de stafhouder te melden. Dezelfde meldingsplicht geldt ook voor wat betreft incoherenties die zouden worden vastgesteld tussen de informatie die opgenomen is in het UBO-register wat betreft de uiteindelijke begunstigden en de informatie waarover het advocatenkantoor  beschikt. Uitzondering hierop vormen de werkzaamheden die strekken tot het bepalen van de rechtspositie van de cliënt of tot de verdediging of vertegenwoordiging van de cliënt in verband met een rechtsgeding. Het komt de stafhouder toe te oordelen of hij de ontvangen informatie al dan niet doorgeeft aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking.

Deze verplichtingen doen uiteraard geen afbreuk aan het beroepsgeheim dat de relatie tussen de cliënt en zijn advocaat blijft kenmerken.

Privacyverklaring

Uw privacy is belangrijk voor het advocatenkantoor en uw vertrouwen is van het grootste belang.

In deze Verklaring maakt het advocatenkantoor openbaar welk informatiebeleid het hanteert in het kader van de werking van het advocatenkantoor waarbij diverse persoonsgegevens verzameld, bijgehouden en gebruikt worden.

Artikel 1: Persoonsgegevens

Persoonsgegevens dienen zeer ruim geïnterpreteerd en zijn alle informatie die het toelaten om u als natuurlijk persoon te identificeren. Hierbij kan concreet gedacht worden aan uw naam, adresgegevens, e-mail, foto's, telefoonnummer, locatiegegevens, maar ook gegevens omtrent uw vermogen, familiale situatie, beroepsactiviteiten, edm.

De informatie over rechtspersonen valt daarentegen niet onder het begrip 'persoonsgegevens'.

U geeft een aantal van deze gegevens rechtstreeks door aan het advocatenkantoor, bijvoorbeeld in de rechtstreekse contacten met het kantoor. Andere gegevens krijgen wij via derden, zoals andere adviseurs waarmee u samenwerkt, of bijvoorbeeld via het Rijksregister.

Artikel 2: Het verzamelen van persoonsgegevens

Uw persoonsgegevens worden verzameld indien u cliënt bent bij het advocatenkantoor of indien u contact met ons heeft.

In principe is uw toestemming vereist om persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken en kan deze toestemming op elk ogenblik ingetrokken worden. De toestemmingsvereiste vervalt evenwel wanneer de verwerking van de persoonsgegevens noodzakelijk is:

- Voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is;
- Om te voldoen aan een wettelijke verplichting;
- Om de vitale belangen van een natuurlijk persoon te beschermen;
- Voor de vervulling van een taak van algemeen belang;
- Voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van het advocatenkantoor of een derde;

Concreet zal het advocatenkantoor doorgaans geen toestemming nodig hebben voor het verwerken van uw persoonsgegevens omdat dit gebeurt in het kader van een dienstverleningsovereenkomst waarbij u als cliënt beroep doet op de expertise en diensten van de advocaat.

Tevens zullen uw persoonsgegevens verwerkt worden in uitvoering van wettelijle verplichtingen zoals in het kader van de antiwitwaswetgeving of de wettelijke bewaarplicht die voorziet dat dossiers, en aldus ook persoonsgegevens, na beëindiging nog gedurende 5 jaar bewaard moeten worden.

Het advocatenkantoor zal bovendien persoonsgegevens verzamelen en bewaren met oog op het garanderen van de veiligheid en het verbeteren van de dienstverlening, hetgeen gerechtvaardigde belangen zijn waardoor de toestemmingsvereiste niet speelt.

Artikel 3: Van wie hebben we persoonsgegevens

Daar kunnen we vrij kort over zijn: van iedereen die direct of indirect contact heeft (gehad) met het advocatenkantoor.

Persoonsgegevens worden o.m. verzameld in het kader van een cliëntendossier, wanneer er contact is (geweest) per e-mail, telefonisch of op een andere wijze, tevens als men contactpersoon of vertegenwoordiger van een (zakelijke) klant is, alsook van confraters en tegenpartijen (in rechte).

In bepaalde omstandigheden beschikt het advocatenkantoor over persoonsgegevens zonder dat er sprake is van een directe cliëntenrelatie. Meestal is dit het geval omdat een cliënt ons informatie verstrekt in het kader van zijn of haar dossier, waarbij gegevens overgemaakt worden van bijvoorbeeld familieleden of contractuele tegenpartijen.

Artikel 4: Welke persoonsgegevens

Gegevens over wie u bent
Hierbij kan gedacht worden aan volgende gegevens:
- Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres en dat van uw onderneming of stichting, namen van contactpersonen en vertegenwoordigers van uw onderneming, edm.;
- De gegevens die op uw identiteitsbewijs staan;
- uw hoedanigheid (bijvoorbeeld gemachtigde, wettelijk vertegenwoordiger, bestuurder of borg).

Gegevens noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst
Hierbij gaat het over gegevens die noodzakelijk zijn om uw belangen als cliënt te kunnen behartigen bij het uitvoeren van onze taken als advocaat, zoals o.m. bij adviesverlening, onderhandelingen, bemiddeling, bijstand of verdediging in rechte.
Concreet gaat het bijvoorbeeld over financiële gegevens (inkomsten, bezittingen, investeringen, totale inkomsten, beroepsinkomsten, spaargelden, enz.), beroepsactiviteiten (aard van de activiteit, aard van de goederen of diensten die worden geleverd, enz.), familiale situatie (naam partner, huwelijksdatum, aantal kinderen, bloedverwantschappen, echtscheiding, enz.), informatie over overeenkomsten waarbij met betrokken is, gegevens over gerechtelijke maatregelen (voogdijschap, voorlopig bewind, internering, enz.), edm.

Gevoelige persoonsgegevens
Concreet kan bijvoorbeeld gedacht worden aan gegevens over het strafrechtelijk verleden in het kader van een strafrechtelijke verdediging voor de Correctionele Rechtbank of gegevens i.v.m. de gezondheid in het kader van een procedure omtrent medische aansprakelijkheid of een arbeidsongeval.
Zulke gegevens zullen enkel verwerkt worden mits uw uitdrukkelijke toestemming als cliënt en zullen uitsluitend aangewend worden voor de doeleinden waarvoor ze verstrekt worden.

Gegevens nodig voor veiligheid
Ter garantie van de veiligheid worden op de parking van het advocatenkantoor camerabeelden gemaakt.

Gegevens voor het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening
Omwille van kwaliteitsdoeleinden kunnen inkomende en uitgaande telefoongesprekken geregistreerd worden.

Artikel 5: Gebruik van persoonsgegevens

Als u een beroep doet op de diensten van het advocatenkantoor moet steeds een minimum van gegevens verstrekt worden. Zonder bepaalde gegevens kunnen wij u als cliënt niet bijstaan.

In de volgende alinea's wordt meer gedetailleerd beschreven op welke manier het advocatenkantoor persoonsgegevens kan verwerken.

Verwerken is een begrip uit de wet. Het is een heel breed begrip, waarbij het gaat om alles wat je kan doen met persoonsgegevens: van verzamelen tot vernietigen. De Europese algemene verordening gegevensbescherming definieert "verwerking" als volgt: "het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstekken door middel van doorzending, verspreiden of op een andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens".

Het advocatenkantoor mag uw persoonsgegevens niet zomaar verwerken; er moet een rechtmatig doel en een wettelijke grondslag voor de verwerking bestaan. Wij verwerken persoonsgegevens onder meer voor volgende specifieke doeleinden:

Uitvoering van onze overeenkomsten
Persoonsgegevens zullen in eerste instantie gebruikt worden in het kader van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst. Middels de verstrekte persoonsgegevens zullen wij de cliënt o.m. kunnen contacteren, advies op maat verlenen, de belangen in rechte verdedigen in een eventuele procedure, enz. Tevens worden persoonsgegevens verwerkt in het kader van het algemeen dossierbeheer, met inbegrip van facturatie.

Naleving wettelijke verplichtingen.
Voor advocatenkantoren gelden allerlei wettelijke verplichtingen. Wenst u beroep te doen op de diensten van het advocatenkantoor, dan zal bijvoorbeeld:

- Een overeenkomst opgesteld worden tussen advocaat en cliënt, waarbij voldaan wordt aan de vereisten van de Europese dienstenrichtlijn 2014/24/EU;
- Om te voldoen aan de witwaswetgeving, zal de advocaat een kopie nemen van de identiteitskaart van de cliënt;
- De cliënt zal schriftelijk op de hoogte gesteld worden van wanneer het dossier wordt gesloten, waarna het dossier 5 jaar zal worden bewaard na beëindiging van de zaak.

Monitoring of opname van gesprekken, chats en andere contacten
In het kader van uw dossier kan het nodig zijn dat u ons belt of dat wij u bellen. Dergelijke transacties kunnen eventueel ook online chats met zich meebrengen. Wees u ervan bewust dat het bij het advocatenkantoor algemene praktijk is om dergelijke contacten te monitoren en in bepaalde gevallen op te nemen ten behoeve van het opleiden van personeel, het bewaken van de kwaliteit of het bijhouden van bewijs inzake een bepaalde transactie of een bepaald contact.

Bescherming van rechten en eigendommen.
Wanneer wij redelijke gronden hebben om te vermoeden dat de rechten of eigendommen van het advocatenkantoor, onze business partners, leveranciers, cliënten of anderen in het geding zijn, kunnen wij uw informatie gebruiken of beschikbaar stellen ter bescherming van die rechten of eigendommen. Bovendien behouden wij ons het recht voor uw persoonsgegevens te onthullen wanneer dit bij wet van ons wordt verlangd en wanneer wij van mening zijn dat onthulling noodzakelijk is ter bescherming van onze rechten of die van anderen, of om te voldoen aan een gerechtelijke uitspraak, een gerechtelijk bevel of een juridische procedure inzake onze websites.

Personalisering van onze websites.
De informatie die wij over u verzamelen, kan door ons gebruikt worden om u op een persoonlijke manier met onze websites te laten werken. Zo kunnen we u bijvoorbeeld content aanbieden waar u belangstelling voor heeft en kunnen we het navigeren op onze sites voor u eenvoudiger maken.

Marketing.
We houden u graag op de hoogte, bijvoorbeeld met e-mails en nieuwsbrieven. Ook hiervoor zijn persoonsgegevens nodig.
Net als de informatie die we indirect over u hebben verzameld, kan de door u aan het advocatenkantoor verstrekte informatie door het advocatenkantoor worden gebruikt voor marketingdoeleinden. U kan evenwel op elk gewenst moment kenbaar maken dat u geen marketingmateriaal meer van ons wenst te ontvangen. Volg daartoe de uitschrijvingsinstructies ("unsubscribe") die zijn opgenomen in elke e-mail die u van ons ontvangt, geef het aan wanneer we u bellen of neem rechtstreeks contact met ons op (zie "Vragen over privacy en toegang tot uw gegevens", hieronder).

Artikel 6: Uitwisselen van persoonsgegevens:

In principe delen we de verzamelde persoonsgegevens niet met anderen. Dat doen we alleen als er een goede reden of verplichting voor is.

Beroep op derden.
Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor worden vervuld, kan de advocaat, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste en mits toestemming van de cliënt, voor specifieke opdrachten een beroep doen op andere advocaten voor de uitvoering van zijn opdracht.
Voor de uitvoering van de opdracht kan het verder noodzakelijk zijn dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, waartoe de advocaat desgevallend het nodige kan doen.
Met uitdrukkelijke instemming van de cliënt kan de advocaat bovendien een beroep doen op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, dewelke gekozen worden in overleg met de cliënt.

In het kader van zulk een samenwerking kunnen persoonsgegevens noodzakelijk voor het vervullen van die specifieke opdracht uitgewisseld worden.

Het is gebruikelijk dat het advocatenkantoor van dergelijke derden verlangt dat ze de informatie behandelen op een wijze die strookt met het privacy beleid van het advocatenkantoor en de vereisten van de Europese gegevensbeschermingsverordening terzake.

Overname handelsfonds.
Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarin het advocatenkantoor, om strategische of andere zakelijke redenen, besluit om het handelsfonds te verkopen, het kantoor te laten fuseren of anderszins te reorganiseren. Een dergelijke transactie kan met zich meebrengen dat er persoonsgegevens worden onthuld aan mogelijke of feitelijke kopers. Het is gebruikelijk dat het advocatenkantoor bij zulke transacties passende bescherming van gegevens nastreeft.

Verplichte mededelingen.
Onder bepaalde omstandigheden is het mogelijk dat persoonsgegevens ingevolge een gerechtelijke uitspraak, een gerechtelijk bevel of een juridische procedure onthuld dienen te worden aan overheidsinstanties. Wanneer wij redelijke gronden hebben om te vermoeden dat de rechten of eigendommen van het advocatenkantoor, onze business partners, leveranciers of cliënten en anderen in het geding zijn, kunnen wij uw informatie ook beschikbaar stellen ter bescherming van die rechten of eigendommen.

Artikel 7: Beveiliging en nauwkeurigheid van informatie

Gepaste veiligheidsmaatregelen.
Wij willen uw persoonsgegevens beschermen en de nauwkeurigheid ervan handhaven. Het advocatenkantoor implementeert naar redelijkheid fysieke, administratieve en technische veiligheidsmaatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen onbevoegde toegang, onbevoegd gebruik en onbevoegde onthulling.
Indien er zich desalniettemin een inbreuk voordoet in verband met de persoonsgegevens dewelke een waarschijnlijk hoog risico inhoudt voor uw rechten en vrijheden als betrokkene, wordt onverwijld melding gemaakt van de inbreuk.

Beroepsgeheim advocaat en geheimhoudingsplicht medewerkers.
Elke advocaat heeft een wettelijk beroepsgeheim en heeft aldus een geheimhoudingsplicht betreffende de informatie die hem door een cliënt ter beschikking wordt gesteld. Een openbaring van de ter kennis gestelde informatie is weliswaar toegestaan indien dit noodzakelijk is voor de verdediging van de belangen van de desbetreffende cliënt.

Al onze medewerkers hebben bovendien een geheimhoudingsverklaring. We gaan zorgvuldig om met gegevens die ons toevertrouwd worden en alleen geautoriseerd personeel mag de gegevens inzien en verwerken.

Toezicht op de verwerking van persoonsgegevens.
De gegevensbeschermingsauthoriteit (privacycommissie) controleert of de wettelijke vereisten inzake bescherming van persoonsgegevens nageleefd worden, kan ondernemingen ter verantwoording roepen en desgevallend sancties opleggen indien de wettelijke regels niet nageleefd worden.

Artikel 8: Bewaartermijn persoonsgegevens

De persoonsgegevens worden zo lang bewaard als nodig is voor het doel waarvoor we de gegevens gebruiken en zo lang de wet ons verplicht om de gegevens te bewaren.

Wat betreft gegevens gerelateerd aan een advocatendossier is dit 5 jaar na beëindiging.

Gegevens die tijdens het recruitment proces worden verzameld, zullen verwijderd worden op het ogenblik dat het duidelijk is dat de kandidaat niet aangenomen wordt. Indien de gegevens van de kandidaat behouden blijven voor eventuele toekomstige aanbiedingen, wordt de kandidaat hiervan in kennis gesteld en kan deze hiertegen alsnog bezwaar maken en om de verwijdering verzoeken.

Bent u geen cliënt (meer), maar wel ingeschreven op onze nieuwsbrieven, dan bewaren wij uw persoonsgegevens zolang u zich niet heeft uitgeschreven.

Artikel 9: Vragen over Privacy en toegang tot gegevens

De verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens is bv Advocatenkantoor Erik Verlinden.

Als u een vraag heeft over deze Privacyverklaring of over de behandeling van uw gegevens door het advocatenkantoor, kan steeds vrijblijvend contact opgenomen worden met: E-mail: info@advocaatverlinden.be

Als u inzage of een kopie wenst te krijgen van bepaalde gegevens die u aan het advocatenkantoor heeft verstrekt, of als u merkt dat de gegevens onjuist zijn en u wilt dat wij deze corrigeren, kan u ons contacteren, zoals hierboven aangegeven.

Voordat het advocatenkantoor gegevens aan u kan doorgeven of onjuistheden kan corrigeren, vragen wij u mogelijks een bevestiging van uw identiteit en mogelijks ook andere gegevens om ons te helpen bij een reactie op uw verzoek. Wij nemen binnen 30 dagen na uw verzoek contact met u op.

Verder heeft eenieder het recht om het advocatenkantoor te verzoeken zijn of haar persoonsgegevens te wissen ('recht op vergetelheid') of om de verwerking van de persoonsgegevens te beperken. Er zal geval per geval nagegaan worden in welke mate aan zulke verzoeken tegemoet gekomen kan worden, hetgeen binnen de 30 dagen gecommuniceerd wordt. Bij gebreke aan overeenstemming heeft de betrokkene steeds het recht om klacht in te dienen bij de toezichthoudende authoriteit (Gegevensbeschermingsauthoriteit, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel - +32 (0)2 274 48 00 – commission@privacycommission.be).

Artikel 10: Cookies, action tags en andere technieken

Cookies.
Op de website van het advocatenkantoor worden algemene bezoekgegevens bijgehouden. In dit kader kan het IP-adres van uw computer, de eventuele gebruikersnaam, het tijdstip van opvraging en gegevens die de browser van een bezoeker meestuurt, worden geregistreerd en worden gebruikt voor statistische analyses van bezoek- en klikgedrag op de website. Tevens optimaliseren wij hiermee de werking van de website.

Wij proberen deze gegevens zo veel mogelijk te anonimiseren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

U moet geen cookies aanvaarden op onze website. Hoewel de meeste browsers initieel voor het aanvaarden van cookies zijn ingesteld, kan u uw browser instellen zodat u wordt verwittigd wanneer u een cookie ontvangt of om cookies in het algemeen te weigeren.

Action tags.
Action tags, ook gekend als webbakens of gif tags, zijn een webtechnologie die wordt aangewend om het gebruik van een website na te gaan, zoals het aantal keren dat een bepaalde pagina werd bekeken. Action tags zijn niet zichtbaar voor u, en elk deel van onze website, inbegrepen nieuwsbrieven of e-mails die door ons worden gestuurd, kunnen action tags bevatten. Wij kunnen mogelijk beroep op verschillende derden doen teneinde het gebruik van onze website na te gaan middels de action tags.

Door het gezamenlijk gebruik van cookies en action tags kunnen wij waardevolle gegevens verzamelen voor de verbetering van onze website en onze internetdiensten. Wij geven uw persoonsgebonden gegevens niet door aan derden.

Doorverwijsknoppen.
Op onze website zijn knoppen opgenomen om pagina's te kunnen promoten of delen op sociale netwerken Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Google en Wordpress. Deze knoppen worden gerealiseerd door code die wordt aangeleverd door Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Google en Wordpress zelf. Deze code plaatst onder meer een cookie (zie boven).
Leest u de privacyverklaring van Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Google en Wordpress (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te zien wat zij met uw persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

Artikel 11: Bericht van wijzigingen

Wanneer er wezenlijke veranderingen of updates worden aangebracht in deze Privacyverklaring, zullen we gedurende 30 dagen bovenaan deze pagina een bericht plaatsen waarmee we gebruikers op deze veranderingen of updates wijzen. Indien wij uw persoonsgegevens willen gaan gebruiken op een manier die afwijkt van de manier die gold op het moment dat de gegevens werden verzameld, stellen we u daarvan in kennis en krijgt u de mogelijkheid om aan te geven of wij uw persoonsgegevens al dan niet op die nieuwe manier mogen gebruiken.

Artikel 12: Aanvaarding

De cliënt aanvaardt alle bepalingen van deze Privacyverklaring en stemt ermee in dat het advocatenkantoor zijn persoonsgegevens verzamelt en verwerkt in overeenstemming met deze Privacyverklaring.

De Privacyverklaring wordt tevens aanvaard door de gebruikers van de website van het advocatenkantoor en waarbij de gebruiker ermee instemt dat het advocatenkantoor zijn persoonsgegevens verzamelt en verwerkt in overeenstemming met deze Privacyverklaring.